Nieuws

Kwaliteit op de werkvloer

Even voorstellen:

We spraken deze maand ons Kwaliteitsteam (Quality & Regulatory) die bestaat uit vijf personen: Anneloes als teamleider en de teamleden Damiët, Natasha, Natasha (ja, echt 2x 😊) en Aimee. Onze collega Anneloes vertelt: “In het team verrichten we verschillende werkzaamheden, waaronder het controleren van binnenkomende producten en of deze voldoen aan de specificatie. Wij kijken of de labels van onze producten overeenkomen met de specificatie en of de claims conform wetgeving zijn”, ook vertelt ze erbij: “Alle klachten die wij binnenkrijgen handelen we netjes af en we onderzoeken de oorzaken en oplossingen. Als team zorgen we ervoor dat de aangedragen klacht in de toekomst voorkomen kan worden. Daarnaast houden we ook onze kwaliteitshandboeken up-to-date, denk aan GDP (vanwege homeopathische geneesmiddelen) en Voedselveiligheid.”

“Binnen onze werkzaamheden zijn wij ook verantwoordelijk voor het import- en exportpapierwerk, zoals bijvoorbeeld kruiden die uit Zuid-Amerika komen en de export naar de UK voor onze dochteronderneming Rio Health” legt het team uit. “Wij ontvangen audits voor autoriteiten, zoals IGJ (voor GDP-inspectie en homeopathische geneesmiddelen), SKAL (voor biologische producten) en NVWA”.
“Verder zoeken en beoordelen we nieuwe leveranciers en producten.” voegt ze eraan toe.

Enthousiast vertelt Anneloes wat ze het leukste vindt aan het werk: “Onze werkzaamheden zijn heel afwisselend, iedere dag is anders. Vooral het Regulatory werk vind ik erg leuk en uitdagend.” 
“Hierbij kunnen we mooie producten met claims, conform de wetgeving, op de markt brengen. Ook hebben we een goede sfeer op het werk en brengt iedere collega gezelligheid met zich mee!”

Klachten afhandeling

Aimee leg uit wat er gebeurt met vragen en klachten over producten door consumenten en/of B2B relaties: “Bij producten, zoals bijvoorbeeld een olie die anders ruikt, vragen we om het batchnummer en vergelijken dit met referentiesamples.” Daarbij legt ze uit: “Indien nodig vragen we de klant het product terug te sturen voor verder onderzoek.”
“Hierna brengen wij onze Customer Care Team op de hoogte van onze bevindingen zodat zij, samen met de (zakelijke) klant tot een oplossing kunnen komen”.

Natasha legt uit hoe een product wordt goedgekeurd: “We bepalen of een product goed is aan de hand van specificaties (bijvoorbeeld de maat van een tablet of capsule) en de kleuromschrijving. De producten vergelijken we altijd met het referentie sample van de vorige batch. Zo kunnen wij zien of er een zichtbaar verschil is met de vorige batch.”

Ze voegt er nog aan toe: “Het papierwerk wordt natuurlijk ook nog goed gecontroleerd, zo kijken we of er een CoA (Certificate of Analysis) is meegestuurd door de leverancier. Hierop staat informatie vanuit de specificatie en of deze specifieke batch voldoet aan de vooraf gevraagde parameters, zoals kleur, gewicht, afmeting en de hoeveelheid actieve stoffen. Er wordt controle gedaan op mogelijke vervuilingen, denk dan aan microbiologische vervuilingen of pesticiden. Als het om een biologisch product gaat, controleren wij ook nog het biologische certificaat van het product en leverancier.”

Samenwerken

“Om de klanttevredenheid te verhogen, proberen we snel te reageren op klachten en optimaliseren we het proces van controle van binnenkomende goederen, om de producten na binnenkomst zo snel mogelijk om de plank bij onze relaties te krijgen.” legt Aimee aan ons uit.

Anneloes is trots op haar team: “In vergelijking met 1 jaar geleden is ons team gegroeid, waardoor we nog adequater kunnen reageren op klachten en de nieuwe regels door wetgeving. We optimaliseren onze workflow en werken aan het verhogen van ons kwaliteitsniveau met belangrijke updates voor onze handboeken GDP en Voedselveiligheid.”
“Het is fijn om met zo een gemotiveerd en deskundig team te werken. We leren elke dag van elkaar, maar ook van de vragen die bij ons binnenkomen!”

Anneloes, Teamleider Q&R